Prevalence of traumatic brain injury caused by road traffic accidents and associated factors to severity TBI at Lam Dong Province General Hospital

Downloads

Download data is not yet available.
PDF (Tiếng Việt) Download: 83 View: 119

Indexing

CÁC SỐ TỪ 2011-2023
Tạp chí Y Dược Học

Abstract

Background: Traumatic brain injury (TBI) has devastating and long-lasting effects on patients and their families. It can significantly reduce quality of life and is also linked to higher mortality rates. In light of these serious consequences, this study aimed to explore the prevalence and the characteristics of TBI attributable to vehicular mishaps among patients receiving care at Lam Dong Provincial General Hospital during the year 2022, and to identify some factors related to the severity of TBI.

Methods: This study used a cross-sectional design and conducted in 1.948 patients who admitted to the emergency department after road traffic accidents.

Results: The findings revealed that the prevalence of TBI among patients involved in road traffic accidents stood at 36.1%, with severe TBI accounting for 16.6% and mild TBI encompassing 83.4%. The following factors were a significant role in determining the severity TBI were gender, the nature of the thoroughfare where the accident transpired, alcohol consumption, weather conditions, the need for respiratory support, and the need for immediate medical intervention during initial emergency management (p<0.05).

Conclusions: These findings have serious implications for public health. The rate of severity for traumatic brain injuries (TBIs) from road traffic accidents was 16.6% and a significant factor that alcohol use and emergency treatment characteristics.  Consequently, we must prioritize educational programs and public campaigns to raise awareness about road safety, thereby improving traffic behavior and reducing the incidence and severity of traumatic brain injuries.

 

https://doi.org/10.34071/jmp.2025.3.4
Published 2025-06-25
Fulltext
PDF (Tiếng Việt) Download: 83 View: 119
Language
Issue Vol. 15 No. 3 (2025)
Section Original Articles
DOI 10.34071/jmp.2025.3.4
Keywords chấn thương sọ não, tai nạn giao thông đường bộ, bảng điểm chấn thương RTS, tỉnh Lâm Đồng traumatic brain injury, road traffic accident, RTS trauma transcript, Lam Dong province

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Hue Journal of Medicine and Pharmacy

Nguyen, M. T., & Nguyen, H. T. L. (2025). Prevalence of traumatic brain injury caused by road traffic accidents and associated factors to severity TBI at Lam Dong Province General Hospital. Hue Journal of Medicine and Pharmacy, 15(3), 32–38. https://doi.org/10.34071/jmp.2025.3.4

Vũ Minh Hải, Trần Hoàng Tùng (2022), Mức độ chấn thương và thực trạng cấp cứu trước viện bệnh nhân chấn thương sọ não đến khám và điều trị tại bệnh viện đa khoa tỉnh Thái Bình, năm 2020, Tạp chí Y học Việt Nam,, 517(1), tr. 96-99.

Hyder A. A., Wunderlich C. A., Puvanachandra P., Gururaj G., et al (2007), The impact of traumatic brain injuries: a global perspective, NeuroRehabilitation, 22(5), pp. 341-353.

World Health Organization (2015), Global status report on road safety 2015, World Health Organization.

Bùi Xuân Cương (2021), Một số đặc điểm dịch tễ học và thực trạng cấp cứu ban đầu bệnh nhân chấn thương sọ não điều trị tại Bệnh Viện Việt Đức, Luận văn thạc sĩ y học, Trường đại học Y Hà Nội.

Đàng Tấn An, Đặng Văn Chính (2014), Tỉ lệ chấn thương do tai nạn giao thông đường bộ và kết quả điều trị tại Bệnh viện tỉnh Ninh Thuận năm 2011, Tạp chí y học thành phố Hồ Chí Minh tập 8/2014, tr. 126- 133.

Lê Văn Thiều (2019), Nghiên cứu đặc điểm chấn thương do tai nạn giao thông và các yếu tố liên quan tại Bệnh viện đa khoa tỉnh Quảng Ngãi, Luận văn chuyên khoa cấp II, Trường Đại học Y Dược.

Hoàng Trọng Ái Quốc, Tôn Thất Hoàng Quí, Võ Đăng Trí, Hoàng Thị Kim Trâm, et al (2017), Nghiên cứu đặc điểm lâm sàng chấn thương sọ não mức độ vừa và nặng ở khoa cấp cứu bệnh viện trung ương Huế, Tạp chí Y Dược học - Trường Đại học Y Dược Huế, 7(2), tr. 122-126.

Dunne J., Quiñones-Ossa, G. A., Still E. G., et al (2020), The epidemiology of traumatic brain injury due to traffic accidents in Latin America: a narrative review, Journal of neurosciences in rural practice, 11(02), pp. 287-290.

Jochems D., van Rein E., Niemeijer M., van Heijl M., et al (2021), Incidence, causes and consequences of moderate and severe traumatic brain injury as determined by Abbreviated Injury Score in the Netherlands, Scientific reports, [11](1), pp. 19985.

Champion HR, Sacco WJ, Copes WS, Gann DS, Gennarelli TA, Flanagan ME. A revision of the Trauma Score. J Trauma. 1989 May;29(5):623-9.

Dương Thanh Lan (2019), Thực trạng tai nạn giao thông đường bộ của người được điều trị tại bệnh viện 19-8 bộ công an năm 2019 và một số yếu tố liên quan, Luận văn thạc sĩ y tế công cộng, Trường Đại học Thăng Long.

Bùi Xuân Cương (2021), Một số đặc điểm dịch tễ học và thực trạng cấp cứu ban đầu bệnh nhân chấn thương sọ não điều trị tại Bệnh Viện Việt Đức, Luận văn thạc sĩ y học, Trường đại học Y Hà Nội.

Majdan M., Mauritz W., Wilbacher I., Janciak I., et al (2013), “Traumatic brain injuries caused by traffic accidents in five European countries: outcome and public health consequences”, The European Journal of Public Health, 23(4), pp. 682-687.

Đỗ Trung Đức (2017), Tình hình chấn thương sọ não do tai nạn giao thông đường bộ tại tỉnh Ninh Bình từ 2014 -2016, Khóa luận tốt nghiệp bác sĩ y khoa, Trường đại học Y Hà Nội.

Chi J. H., Knudson M. M., Vassar M. J., McCarthy M. C., et al (2006), Prehospital hypoxia affects outcome in patients with traumatic brain injury: a prospective multicenter study, Journal of Trauma Acute Care Surgery, 61(5), pp. 1134-1141.